Kembara Musim Sejuk Mongolia Part (1) : Kerja Gila Menjengah Ketika Musim Sejuk Melampau Melanda Mongolia!

Malamku igau
Gilakan kau
Siangku sasau
Gilakan kau
🎵🎶🎵🎶

Gila memang gila! Apa yang gilanya? Idea menjelajah ke Mongolia sudah lama terbit di hati sanubari aku sejak tiga tahun kebelakangan ni.  Lagi-lagi bila melihat ada rakan traveller sudah menjejakkan kaki ke sana. Subhanallah.. gambar-gambar mereka memukau pandangan mata dan terbuai-buai di jiwa. Artdeep. Sekilas aku teringat sang pengembara inilah yang membuatkan jiwa aku bergejolak untuk menjejakkan kaki ke Mongolia. Tetapi bila dicongak-congak cuti, nampaknya hanya ketika musim sejuk melanda bumi Mongolia saja aku mampu merealisasikannya. Waktu yang panjang malah sesuai untuk jelajah Mongolia,  fikirku. Sesuai?? Tapi tidakkah nanti dikatakan kerja gila menjelajah Mongolia sewaktu musim sejuk melampau melanda? Waraskah kah engkau Feesya?  Mampukah impian aku menjadi kenyataan atau sekadar berangan-angan melastik jauh terus ke bintang? Monolog aku sendiri.

“Wei.. Aku nak pi Mongolia. Tapi.. Musim sejuk la! Hang nak ikut aku dak?”,  ujarku pada Uzair @ Zaid dalam telor Kedah pekat.

Zaid merupakan teman baik yang selalu menjadi teman travel aku.

“Bila tarikhnya tu Sya? Aku nak ikut juga”,  balas Zaid.

Nah! Hampir melonjak gembira tak terkata bila dikhabarkan pada rakan pengembara lain rupanya ada otaknya yang berfikiran seperti aku juga.  Ingatkan aku seorang sahaja yang gila. Susah juga hendak mencari travel buddy yang lain sebenarnya. Akhirnya selepas bersusah payah aku uar-uarkan dalam Facebook dan Pages milik aku, kami lapan tenaga bakal meneruskan misi menjadi nomad di bumi Mongolia termasuklah Nadine, si kecil comel pengembara paling muda.

Sememangnya jelajah Mongolia ketika musim sejuk memang gila. Masakan tidak, lazimnya suhu di Mongolia ketika cuaca melampau boleh mencecah -20°c hingga -40°c.  Suhu 10°c ke bawah pun ada yang sudah berbungkus tebal ini inikan pula negatif. Rata-rata rakan pengembara yang message aku,  bila diberitahu suhu di sana extreme akan mula mengelak bila diajak bersama-sama sertai aku dan rakan lain dalam expedisi kembara kali ini.

“Maaf Feesya tak dapat nak join. Aku tak tahan sejuk. Insya Allah lain trip aku ikut”. Itulah antara message yang aku terima dalam FB Messenger.

Bahkan pada awalnya rakan kembara yang turut serta gusar juga dengan cuaca di sana. Kerja gila juga dikata, bila dikhabarkan pada keluarga. Alhamdulillah kata-kata penaik semangat yang tak putus-putus antara satu sama lain membuatkan semangat mereka kembali mencanak naik. Lagi-lagi apabila aku suka meracuni mereka dengan artikel dan gambar menarik dari sana. Psst.. Sebenarnya itulah strategi aku mencari rakan sekembara.

Pemandangan yang sangat cantik dan lain dari yang lain yang dapat disaksikan ketika musim sejuk melampau melanda juga membuatkan aku tergila-gila benar ingin merealisasikannya. Rare kata orang.  Ada seorang rakan pernah bertanya,

“Apa yang kau cari kat Mongolia musim sejuk tu Feesya? Putih aje gambar sekeliling nanti. Tak cantik…”

Siapa kata tak cantik? Cantik itu subjektif! Percayalah! Lain musim, lain suhu apatah lagi keindahan geomorfologinya. Cubalah dulu kembara waktu musim sejuk. Itupun kalau kental hati lah ya!

Seronok sebenarnya kembara waktu sejuk kerana pada waktu ini pengunjung tidak ramai yang menjengah. Takkan ada isu berebut berswafoto. Rimas juga kalau ramai sangat melewati satu-satu tempat. Crowded.  Kadangkala boleh ganggu mood yang satu. Saat asyik menghayati pemandangan tiba-tiba terganggu dek hingar bingar orang ramai, memang boleh membuatkan aku tidak selesa. Kedengaran pentingkan diri dan kedekut di situ. Macam dunia aku yang punya. Mana mungkin dunia itu hanya engkau sahaja hayati keindahannya. Feesya oh Feesya!

Ada lagi beberapa sebab lain yang mempengaruhi aku ke sini waktu musim sejuk antaranya kos murah sewaktu off season lebih menarik minat aku untuk menjelajah berbanding berganda-ganda kosnya pada peak season yang menjadi idaman para pengembara seluruh untuk ke Mongolia. Tambahan pula waktu peak season inilah sangat ideal untuk melawat Mongolia. Ingin lari dari kebiasaan, aku memilih winter season sebagai waktu sesuai bagi aku jelajahinya.

Tidak disangka hampir 10 bulan lamanya, merancang satu demi satu, persiapan demi persiapan dan sebagainya, dengan whatsapp grup yang suam-suam kuku, urusan semuanya; tiket keretapi, tiket kapal terbang, dan visa juga diuruskan lewat dua bulan lalu, akhirnya kami bakal menjejak Mongolia kurang dari 48 jam sahaja lagi. Hari ini kami bakal bertolak ke Beijing dan akan seharian juga menjelajahi negara Tiongkok ini kerana menunggu kereta api TransMongolia yang hanya beroperasi pada hari Isnin dan Selasa sahaja ketika off season. Ini bermakna seminggu dua kali kereta api ini menjalankan operasi outbound nya.

Perjalanan menjelajah Mongolia ini dimulakan dengan route Beijing ➡ UB ➡ Dundgovi ➡ Ömnögovi  ➡  Övörkhangai ➡ UB ➡ Beijing.  Insya Allah tak ada aral, ada liputan internet aku update perjalanan kembara aku dan rakan-rakan di Mongolia nanti sama ada dalam Pages (FB) atau melalui Blog ini ~ psst kalau rajin la nak mencoret panjang-panjang.

Oh ya! Sebetulnya kembara kami sembilan orang semuanya. Kita merancang Allah jua yang menentukan. Dalam tempoh 6 hari sebelum berlepas, salah seorang daripada kami tidak dapat meneruskan pengembaraannya ke Mongolia disebabkan oleh demam denggi. Buat kak Izza (Shariza) semoga cepat sembuh. Jangan sedih…Insya Allah ada rezeki kita travel sama-sama lain kali. Video yang Feesya hasilkan di bawah, akak tetap dalam kembara kami.

Akhir kata jangan lupa doakan perjalanan kami berjalan dengan lancar, selamat pergi selamat balik ya. Sampai jumpa lagi. Nah… Aku kepilkan sekali  teaser Mongolia yang sempat aku hasilkan secara suka-suka.  Layan!!!  💋

 

💌 KCF

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s