Kisah Lagenda Cinta Yunnan

Selamat petang/malam Malaysia… Aku menjejak lagi Yunnan buat sekian kalinya. Alhamdulillah. Dah ada di Stesen Keretapi Kunming. Kali ni tak macam 2014 main redah je dulunya dah jadi teratur sebab prepare beli tiket dari awal secara online. Thanks adik sado sebab beli tiket. Okay… Cepat buka mata luas-luas harap yang sepet, putih serlah dok renyih […]

Read More…

Luas Pandangan Jauh Pengalaman Indahnya Pemandangan

“Luas pandangan jauh perjalanan Bertambah pengetahuan pengalaman Namun bahagia belum ku temui Kiranya yang ku cari ada di sini” Jauhnya perjalanan Beijing – Urumqi menggunakan keretapi kali ini. Perjalanan yang mengambil masa selama dua hari merupakan sebuah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Meskipun dua hari di atas keretapi perjalanan panjang ini tidaklah membosankan jika diisi […]

Read More…

China Silk Road

Tentu ramai yang pernah dengar tentang Silk Road/Route(Laluan/Jalan Sutera) kan..dalam buku Sejarah sekolah menengah pun ada ceritakan sedikit tentang laluan perdagangan ini. Sebenarnya, orang yang mewujudkan istilah jalan sutera ini ialah ahli geografi berbangsa Jerman bernama Ferdinand von Richthofen (1877). Kalau korang nak tahu laluan/jalan sutera ialah sebuah rangkaian laluan perdagangan di seluruh benua Asia […]

Read More…